آمارهاى فعلى دنیا نشان می دهد که جمعیت دنیا بیش از 6 میلیارد نفر است.

کل مسلمانان (شامل شیعیان و مذاهب چهارگانه شافعى، حنبلى، مالکى و حنفى و نیز وهابیون) حدود 5/1 میلیارد و جمعیت شیعیان به تنهایى بیش از 350 میلیون نفر می باشد.

بیش از 2 میلیارد از جمعیت 6 میلیاردى جهان در چین و هندوستان زندگى می کند که اکثریت قریب به اتفاق آنان بت پرست، گاو پرست و حتى شیطان پرست هستند.

اگر منطق سؤال فوق صحیح باشد بدان معنا است که می توان آن را تعمیم داده و پرسید: «اگر اسلام و دین محمد(صلى الله علیه وآله) بر حق است، پس چرا مسلمین در اقلیت هستند و اکثر مردم جهان آن را نپذیرفته ‏اند؟».

در پاسخ به هر دو سؤال باید گفت: هرگز اکثریت، نشانه حقانیت نمی باشد و تعداد پیروان و طرفداران یک عقیده، موجب شناخت حق و باطل نمی شود. زیرا در این صورت هم شیعه، هم اسلام و هم توحید و نبوت را نمی توان بر حق دانست؟

قرآن مجید در بسیارى از موارد به تعریف و تمجید اقلیت ‏ها و نکوهش اکثریت پرداخته است. براى مثال در سوره اعراف می فرماید: «وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرِینَ»‏؛ (اکثر آنان را شاکر و سپاسگزار نخواهى یافت).

(1) در سوره انفال نیز می فرماید: «إِنْ أَوْلِیاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ»‏؛ (به جز پرهیزگاران کسى اولیاى او نیست و البته اکثر آنان نمی دانند).

(2) در سوره سبا نیز آمده است: «وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُورُ»؛ (و اندکى از بندگان من سپاسگزارند).(3) 

بر اساس همین آیات است که امیر مؤمنان، در جریان جنگ جمل در پاسخ فردى که پرسید «چطور ممکن است این همه مخالفان تو که اکثریت را تشکیل می دهند بر باطل باشند؟» فرمود: «حق و باطل را با تعداد پیروان آن نمی توان شناخت. حق را بشناس، سپس اهل آن را خواهى شناخت. باطل را بشناس، آنگاه اهل آن را خواهى شناخت».


(4)، (5)(1). اعراف (7): 17. (2). انفال (8): 34. (3). سبأ (34): 36 (4). الانساب الاشراف، ص 238 «إنّ الحقّ والباطل لا یعرفان بأقدار الرّجال. اعرف الحق تعرف أهله، اعرف الباطل تعرف أهله». (5).


 گردآوری از کتاب: پاسخ به شبهات در شبهای پیشاور، صانعی، نیره سادات، نشر مشعر، تهران،  ١٣٨۵، ص 227-228.