بارها در خصوص قرآن و اهمیت،جایگاه و نقش آن در تربیت انسان و جامعه و لزوم تلاوت آن مطالب زیادی شنیده و یا خوانده ایم.ولی انصافا چقدر در خصوص این کتاب الهی با خود اندیشیده ایم؟

   چرا می گوئیم انسان ساز ؟

   آیا امروزه با رشد و پیشرفت علوم و دانش بشری ، نیازی به تعلیمات قرآن داریم ؟

   مگر غیر از این است که بسیاری از مطالب آن مربوط به گذشتگان و دوره خاصی از تاریخ (دوره پیامبر (ص))می باشد ؟

   این موارد و بسیاری دیگر، سئوالاتی هستند که شاید به ذهن ما خطور کند.لیکن پاسخ همه آنها این است که در قرآن بیندیشیم.

   قرآن کتاب انسان ساز است به این معنا که اگر تعلیمات آن به کار بسته شود انسان در مسیر تکامل واقعی قرار می گیرد. مگر نه این است که اخلاق برای هر انسانی در درجه اول اهمیت قرار دارد به نحوی که حتی اگر سوال شود مهمترین معیار انتخاب همسر چیست غالبا اخلاق را به عنوان گزینه اول انتخاب می کنند چرا که جمال ، ثروت ، شهرت و ... بدون حسن خلق ارزشی ندارد. و خارج از این مورد نیز باید گفت که علم ، امکانات ، ثروت ،شهرت ، قدرت و همه چیزهایی که انسان به دنبال کسب آنهاست در واقع همه برای یک هدف می باشند و آن کسب آرامش و ارضاء روحی انسان است .

   قرآن نیز با تعالیم ارزشمند خود انسان را به سوی فضائل اخلاقی رهنمون می سازد و راهی را به انسان می نمایاند که نهایت آن آرامش و کمال روحی است.

   ممکن است بسیاری از آیات قران در ظاهر موضوع و یا مخاطب خاصی داشته باشند لیکن در باطن و پیام آیات بایستی تامل و تعمیق کرد. بسیاری از آیات خطاب به پیامبر (ص) و یا افراد دیگری می باشد.مثلا در جایی خطاب به مسلمانان می فرماید : 

 لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبی 

یعنی در محضر پیامبر(ص) صدای خود را بلند نکنید ( بلند تر از پیامبر سخن نگویید) .در نگاه اول ممکن است با خود بگوئیم این آیه خطاب به مسلمانان صدر اسلام است و مربوط به این زمان نیست اما یکی از آموزه های این آیه این است که در محضر بزرگان به رسم احترام بایستی با آرامی سخن گفت.

   و نیز در آیاتی مشرکان و بت پرستان مورد خطاب هستند . با تامل که به آن بنگریم در می یابیم که امروزه هم بسیاری از ما ممکن است در زمره مشرکان قرار گیریم چونکه گاها چیزهای دیگری را شریک خدا قرار می دهیم مثل پول ، شهوت و ... .

   وظیفه انسان این است که تحت فرمان خداوند باشد و در صراط او قدم بردارد و کارها با نیت خدایی انجام گیرد لیکن آیا واقعا ما تابع فرمان الهی هستیم یا اینکه در اختیار شهوت و پُست و مقام و پول و ... هستیم؟ پس به این نتیجه می رسیم که خطاب قرآن به مشرکان ، بسیاری از ما را نیز شامل می شود. 

متاسفانه بسیاری از ما قرآن را اگر هم می خوانیم بدون تعمق در معنای ژرف آن است و این در حالی است که کسانی دیگر و افرادی غیر مسلمان ژرفای کلام خداوندی در قرآن را در یافته اند و از این رو تحقیقات زیادی بر روی این کتاب الهی انجام داده و می دهند و جالب اینکه اولین کسی که با عنوان تاریخ قرآن کتابی را تالیف نمود یک دانشمند آلمانی به نام پرفسور تئودور نولدکه می باشد. 

   با توجه به نیاز امروز بشر به تعالیم الهی و به ویژه وجود معضلات اخلاقی بایستی رویکرد جامع و هر چه بیشتری به قرآن بعنوان بزرگترین دایره المعارف اخلاقی و تربیتی که می تواند متضمن پیشرفت مادی و معنوی انسان ها و جوامع شود ، نمود . و نیاز است که برای نشر فرهنگ والای قرآن و به منظور کاربردی کردن این تعالیم ، سیاست گذاری دقیقی صورت پذیرد و با تخصیص اعتبارات لازم و نیزبا استفاده از ابزارها و مولفه های تاثیر گذار و جذاب و نوین در این راستا حرکت نمود .